19-05-05

The Musical Box: The Lamb Lies Down on Broadway

Vandaag is het net een week geleden dat ik samen met mijn vriend Jan in de Ancienne Belgique, met een vertraging van 30 jaar, het concert van "The Lamb Lies Down on Broadway" van Genesis heb gezien. Weliswaar niet door Genesis zelf, maar door The Musical Box, een groep (franstalige) Canadezen die zich al jaren toelegt op het zo nauwkeurig mogelijk recreëren van de shows van Genesis in hun klassieke bezetting met Peter Gabriel. En het moet gezegd, ze doe dat ongelooflijk goed.

Voor ik verder ga, wil ik wel even kwijt dat "The Lamb" nooit mijn favoriete Genesis-album geweest is. Zowel zijn voorgangers (vanaf "Trespass") als de nakomers (tot "Wind and Wuthering") konden me meer bekoren. In de loop der jaren ben ik het werkstuk meer gaan appreciëren, maar een favoriet is het dus nog steeds niet. En Jan denkt er net zo over. Desondanks is het toch wel fantastische muziek natuurlijk...

Het concert nu. Wat me het meest getroffen heeft, is dus niet de muziek, maar het visuele aspect. De groep gebruikte de originele dia's van 30 jaar geleden, geprojecteerd op drie schermen. En die beelden vond ik, als fotoliefhebber, fascinerend. Enerzijds waren er de sfeerbeelden van (naar ik veronderstel) New York dertig jaar geleden, die een beeld ophingen van hoe de mensen er toen bijliepen. En dan waren er al de andere beelden. Nu sta je daar niet zo bij stil, met beeldbewerkingssoftware als Photoshop en digitale fotografie alomtegenwoordig. Maar toen was er heel wat meer inzet, inspanning en techniek voor nodig om zulke beelden te creëren. Ik weet niet wie er verantwoordelijk was voor het concept en de uitvoering, maar ik zou zeggen, "chapeau"!

Zoals wellicht bekend, bestond het concert uit de volledige uitvoering van het dubbelalbum "The Lamb Lies Down on Broadway", met als "bisnummers" nog twee klassiekers: "The Musical Box" en "Watcher of the Skies". En zoals ik vorig jaar ook al kon zien, de zanger brengt een ongelooflijk knappe impersonatie van Peter Gabriel (voor zover ik daarover kan oordelen natuurlijk, ik heb hem nooit live meegemaakt), zowel qua stem als qua optreden. Alleen jammer vond ik dat hij ervoor gekozen had om de imitatie zover door te drijven dat hij hier in Brussel voor de verhaaltjes tussendoor ook de gebrekkige franse presentatie met zwaar engels accent reproduceerde. Knap voor iemand die eigenlijk franstalig is, en ook wel leuk, maar ik had liever de originele engelstalige versie gehoord, die is volgens mij toch heel wat spitanter en excentrieker. Je merkt in elk geval weer hoe origineel dit alles was.

Om zoiets voor elkaar te krijgen, moet je natuurlijk ook goede muzikanten hebben, en goed zijn ze wel. In vergelijking met vorig jaar waren de "Tony Banks" en "Steve Hackett" vervangen door nieuwelingen. Bij een van de bisnummers had ik wel de indruk dat "Tony Banks" in een bepaalde akkoordsequentie er even naast zat, maar globaal is hun prestatie indrukwekkend.

Conclusie? Een geslaagde avond, al was voor mij (net als voor Jan) de emotionele impact en de absolute vervoering van de "Foxtrot" en "SEBTP"-concerten van vorig jaar er niet. Ik heb het eerder allemaal met een soort intellectuele curiositeit geobserveerd, en ik was gefascineerd door wat ik zag, maar niet echt ontroerd. Wel merk ik dat als ik nu naar The Lamb luister, de muziek me ineens meer lijkt aan te spreken, omdat ze nu associaties aan de belevenis van het concert oproept, wat de ervaring completer lijkt te maken...

"Pour la petite histoire", ik las dat Phil Collins himself in Genève naar de show komen kijken is, en tijdens een nummer acter het drumstel heeft plaatsgenomen. Op de website van de groep zijn daar foto's van. Je kan er ook terecht voor foto's en videofragmenten uit hun shows. En blijkbaar zijn er plannen voor een DVD van de show...

22:35 Gepost door Squonk | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

musical box Ook deze jongen heeft dit optreden ( dag 2 ) meegemaakt met als weiziging dat The Knife is gespeeld ipv Watcher. Geplakt tegen het podium was dit ideaal dacht ik althans om foto's te nemen, ware het niet dat ik nu geconfronteerd werd met een gitarist die vlak voor mij zat en de zanger die soms voor mij lag.De uitdrukkelijke opmerking inachtgenomen over het verbod van foto's resulteerde dat ik dacht constant overwatched te zijn door spionnen op zoek naar foto-freaks haha. Soit, indeed het concert was goed , maar had niet de sfeer van Foxtrot of SEBTP. Verleden jaar kreeg ik gewoon tranen in mijn ogen gedurende de fluitsolo in Supper's ready juist voor Apocalyps in 9/8, haartjes gingen overeind en de wereld bleek eventjes stil te staan.

Gepost door: michael | 24-05-05

mr hier ook een veteraan van de laatste drie bezoeken van the Musical Box aan de AB (Foxtrot 2003, Foxtrot & SEBTP 2004 en LLDB 2005) die zich begint af te vragen wat ze in 2006 gaan brengen ! Enfin, het enige dat ik kwijt wilde is dat Peter Gabriel zelf bij zijn concerten in Brussel een gebrekkig Frans met Engels accent hanteert - ik heb weliswaar Genesis nooit met Gabriel gezien, maar ik ben er toch vrij zeker van dat in de tijd van de oorspronkelijke concerten in Frankrijk en Belgie, Gabriel het Frans gebruikte om het publiek toe te spreken !

Gepost door: bessel | 16-06-05

De commentaren zijn gesloten.